Dislexo-disgrafia:

Dislexo-disgrafia inseamna "dificultăți de citire", a fost numit initial "orbire la cuvânt" și considerata a fi o problemă vizuală. Unul dintre cei mai vechi scriitori pe această temă, Dr. Hinshelwood, a fost chirurg oftalmolog, poate fi considerat responsabil pentru accentul pus inițial pe problemele vizuale. Studiile recente indica limbajul și problemele auditive ca fiind cauzele fundamentale. Ascultarea este abilitatea de bază necesara pentru comunicarea verbală și o scadere a capacitatii de ascultare poate împiedica dezvoltarea limbajului. Prin urmare, copilul se confruntă cu probleme atunci când vine vorba de timp pentru a aborda sarcinile lingvistice mai complexe de scriere și citire. În cazul în care sunetele vorbirii nu s-au auzit corect, ele nu pot fi transmise cu precizie de simboluri. Emisfera stanga a creierului este principalul centru de prelucrare a limbajului. Pentru ca sunetele sa ajunga la creier eficient, urechea dreaptă trebuie să își asume un rol de lider în ascultare, deoarece urechea dreaptă comunica direct cu emisfera stângă. Dr. Tomatis susține că copiii cu dislexo-disgrafie nu au reușit să atingă dominația urechii drepte și că, prin urmare, ordinea în care au auzit sunetele devine amestecata. În cazul în care folosesc uneori urechea stânga și,alteori, urechea dreapta, ca urechea principala, sunetele pot ajunge la creier, la viteze diferite, astfel încât literele vor fi amestecate. Acest lucru duce la erori de inversare, cum ar fi scris "a fost" ca " a tost" sau pronunțând "spaghete", ca "pisghete".

Cum se aplica

Echilibrul între cele două emisfere ale creierului este de o importanță fundamentală în depășirea dislexo-disgrafiei.

Ambele emisfere joacă un rol în limbajul de procesare, dar rolurile lor sunt diferite. Capacitatile vizuale trebuie sa se combine cu cele auditive pentru a da sens cuvantului scris.Această coordonare se întâmplă cu ușurință atunci când emisfera stângă se ocupă în principal de abilitatile auditive și emisfera dreapta de capacitatile vizuale. În dislexo-disgrafie, traseul care permite analiza fonica a fost deteriorat. Terapia prin sunet poate ajuta la restabilirea funcționării acestui traseu și pentru a reduce cauza problemei. Tomatis spune: "Am citit cu urechile noastre ... urechea este organul limbajului, calea pentru asimilarea limbii, cheia pe care o controlează, receptorul regland fluxul de ele." Terapia prin sunet poate ajuta la stimularea și exercitarea urechii, încurajând-o să primească și să interpreteze un sunet într-un mod eficient. Muzica este o serie foarte organizată de sunete pe care urechea trebuie să le analizeze. Prin urmare, ascultarea muzicii este un mod excelent pentru un copil să învețe cum să perceapă sunetele într-un mod organizat, sau în alte cuvinte, pentru a asculta. Volumul mai mare de sunet la urechea dreapta, care este redat în toate înregistrările din terapia prin sunet, înseamnă că urechea dreapta este încurajat să devină urechea principala. Când această poziție dominantă a urechii dreapte este atinsa, problema de inversare va dispărea.

Vor fi si beneficii suplimentare precum castigarea încrederi in fortele propri și cresterii stimei de sine.

Copiii cu dislexo-disgrafie au adesea sentimente de inferioritate, după eșecurile repetate. Este nedrept că ei trebuie să încerce de multe ori decât oricine altcineva pentru a obține numai rezultate mediocre. Terapia prin sunet poate oferi ajutor emoțional imediat, pentru că este o metodă de tratament care nu necesită un efort suplimentar din partea copilului. Este o terapie de sustinere ce nu face trimiterere constanta la propriile lui deficiente, astfel frustrarea cu care se confrunta este eliminata, iar dificulatile lingvistice eliminate. Odată ce copilul este capabil de a primi și de a interpreta un sunet precis si usor, capacitatea și motivația de a comunica este mult crescuta. Astfel, elevul ‚ problema’ este transformat într-un elev receptiv și motivat.

Exercitii de citit cu voce tare:

Copiii care se confrunta cu dificultati de citire pot începe acest exercițiu după primele zece-douăzeci de ore de ascultare. Copilul se află într-o poziție dreaptă, dar confortabila și citește cu voce tare în timp ce ține mâna dreaptă în apropiere de gura, ca și cum ar deține un microfon imaginar. Aceasta are ca efect psihologic "pornirea" vocii. În același timp, terapia încurajează dominanta urechii dreapte, care este necesara pentru conversia de succes a simbolurilor vizuale în sunet. Acest exercițiu ar trebui să fie făcut de cincisprezece minute în fiecare zi, și poate fi continuat până cand problemele cu citirea sunt rezolvate. Încurajați copilul transformand terapia într-un joc distractiv. Dati copilului o atenție pozitivă în timp ce acesta citeste și acest lucru va crea o asociere pozitivă intre citire si voce tare.

Pentru alte metode de interventie vizitati www.autism-children.com